Nikolaus Harnoncourt, dirijorul-profet

În seara de 5 martie 2016 a plecat să dirijeze printre îngeri Nikolaus Harnoncourt, figură emblematică în muzica secolului XX. Născut la Berlin, în 1929, într-o familie aristocratică, Johann Nikolaus Graf de la Fontaine und d’Harnoncourt-Unverzagt, descendent al Habsburgilor, a fost o prezență cu adevărat regală în istoria muzicii și a culturii europene. Unii comentatori îl creditează cu redescoperirea și redefinirea barocului muzical european, dar austriacul nu s-a limitat la atât, el abordând cu dezinvoltură și măiestrie de neegalat un repertoriu copleșitor, de la Monteverdi, Vivaldi și Bach, la Mozart, Beethoven și Bruckner.

A debutat ca violoncelist în orchestra simfonică din Viena (1952-1969), apoi, în 1953 a fondat la Viena ansamblul Concentus Musicus, prima formație profesionistă din lume consacrată muzicii baroce, împreună cu care a scris o pagină glorioasă în istoria muzicii.

Interpretarea pe instrumente vechi, studierea minuțioasă a manuscriselor muzicale renascentiste și baroce, reconstituirea ethosului și mentalului baroc din scrisori și tratate, din filosofia, teologia și literatura epocii, fidelitatea față de partitură, dar și față de spiritul baroc, au făcut repede din dirijorul austriac un reper de neocolit.

Nikolaus Harnoncourt a fost și a rămas patriarhul interpretării baroce autentice (Purcell, Rameau, Monteverdi, Telemann, Haendel, Vivaldi, Biber, J.J. Fux, Schmelzer, Couperin, Bach). Chiar dacă a trecut ulterior la repertoriul clasic și romantic (Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Schumann, Schubert, Strauss, Bruckner, Brahms, Dvorak, Verdi, Smetana), Harnoncourt a păstrat „ochiul baroc“, ceea ce, în mod paradoxal, a dus la o puritate și o rigoare a interpretării celor mai diverse partituri și a celor mai variate stiluri.

Două dintre realizările sale au darul de a te lăsa… visător (prin monumentalitate și tenacitate): integrala cantatelor de J.S. Bach (200 !!!), în colaborare cu Gustav Leonhardt, proiect întins de-a lungul a 20 de ani (!!) și integrala muzicii sacre a lui Mozart. De-ar fi făcut numai atât, și își merita cu prisosință locul în istoria muzicii. Dar el a făcut mult mai mult….

A dirijat cele mai bune orchestre din lume, unde a știut să se facă înțeles, iubit și rechemat – Royal Concertgebouw Amsterdam (1975-2013 – 276 de concerte…), Orchestra Filarmonicii din Viena, Orchestra de Cameră a Europei, Orchestra Filarmonicii din Berlin…

A dirijat Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena în 2001 și 2003.

A scris cărți în care a căutat să descifreze, pentru sine și pentru alții, tainele retorice și stilistice ale barocului muzical („Musik als Klangrede“, 1982; „Der musikalische Dialog“, 1984; „Was ist Wahrheit? Zwei Reden“, 1995).

Ca recunoaștere a meritelor sale, a primit peste 20 de premii și medalii prestigioase (din Austria, Olanda, Suedia, Danemarca, Germania, Japonia, Marea Britanie).

Catolicul Nikolaus Harnoncourt a fost căsătorit, din 1953 până la moarte, cu violonista Alice Hoffelner-Harnoncourt (co-fondatoare a ansamblului Concentus Musicus și autoarea unei versiuni interpretative senzaționale a Anotimpurilor de Vivaldi). Cei doi au avut o căsnicie binecuvântată cu patru copii (printre care celebra mezzosoprană Elisabeth von Magnus), dar și o colaborare muzicală permanentă – în concerte și turnee, în studiourile de înregistrări, la repetiții, dar și acasă (unde dialogul de pe scenă continua).

Patriarhul barocului muzical european lasă în urmă, după o carieră fabuloasă întinsă pe șase decenii, o moștenire greu de egalat sau de ignorat: sute de înregistrări de o enormă varietate (epoci, genuri, compozitori, orchestre, soliști, festivaluri), mii de concerte, generații de spectatori fermecați de muzica sa…

Impresionantă la acest dirijor, dincolo de palmaresul concertelor, înregistrărilor și premiilor, este simplitatea profundă a crezului său artistic. „ar trebui pusă în scenă doar muzica de ale cărei importanţă şi conţinut suntem convinşi. Fiecare punere în scenă trebuie să exprime în primul rând acest conţinut. Este vorba despre <ce> şi doar tangenţial despre <cum>“, îmi spunea Maestrul într-un interviu din 2000. Toată viața, Nikolaus Harnoncourt a fost un neobosit căutător și mărturisitor al adevărului (muzical). Ceea ce-l face să fie, în egală măsură, arheolog, hermeneut și profet.

Cu Nikolaus Harnoncourt se încheie o epocă în muzica și în cultura europeană. Nimeni, niciodată, nu va mai fi ca el, dar mulți își vor găsi inspirația în roadele acestei vieți excepționale dedicate muzicii – cu credință și geniu, cu smerenie și bucurie, cu tenacitate și tandrețe…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s